Van elke auto die in Nederland is geregistreerd wordt informatie bijgehouden. Het gaat daarbij niet alleen om merk, type en kilometerstand. Je kunt een uitgebreide onderhoudsgeschiedenis van de auto raadplegen. Dat is erg handig als je van plan bent om een gebruikte auto te kopen. Als je het kenteken weet dan kun je bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) uitgebreide informatie over de auto raadplegen. Aan de hand daarvan maak je vervolgens een weloverwogen afweging of de auto de vraagprijs wel of niet waard is.

Wat staat er in de onderhoudsgeschiedenis?

In de onderhoudsgeschiedenis van een gebruikte auto worden onder andere de APK’s vermeld. Wanneer hebben ze plaatsgevonden en wat waren de bevindingen? Zijn er onderdelen vernieuwd? Maar dat is niet alles. Je kunt ook informatie vinden over het herstel van schade. Als de auto bij een aanrijding betrokken is geweest staat in de onderhoudsgeschiedenis welke onderdelen zijn vervangen om die schade te herstellen. Zo loop je dus niet het risico om een ‘opgelapt wrak’ te kopen. Toen deze registratie nog niet bestond, kon het gebeuren dat van twee auto’s weer één geheel werd gemaakt. De twee chassis werden vakkundig aan elkaar gelast. De auto werd in één kleur overgespoten en kon vervolgens de weg weer op. Uiteraard met alle risico’s van dien.

Hoe raadpleeg je de onderhoudsgeschiedenis van een gebruikte auto?

De onderhoudsgeschiedenis van een tweedehands auto kun je raadplegen via de kenteken check bij de RDW. Deze informatie is niet gratis. Maar de kosten zijn dusdanig laag dat het zeker de moeite waard is om ze in te zien. Bij de gegevens wordt ook de kilometerstand vermeld. Zo kun je dus meteen zien of er met de kilometerteller is geknoeid. En je ziet of het verloop van de kilometerstand logisch is. Bij alle APK’s wordt een vergelijk gemaakt met voorgaande jaren. Als daar onvolkomenheden in lijken te zitten dan wordt dat aangegeven. Je kunt de verkoper dan bijvoorbeeld vragen hoe het komt dat er ineens veel meer of juist veel minder werd gereden met de auto. De verkoper weet dat deze informatie op te vragen is en zal dus met een geloofwaardig verhaal moeten komen. Vertrouw je het niet? Dan is dat een prima reden om van de koop van de auto af te zien.

Ook gegevens raadplegen als je bij een garage koopt

Natuurlijk mag je ervan uit gaan dat een garagehouder eerlijk is over de status van een gebruikte auto. Maar niets houdt je tegen om ook dan de onderhoudsgeschiedenis van de auto te controleren. Misschien ‘vergeet’ de garagehouder je iets te vertellen over de auto dat wel degelijk van belang kan zijn. Misschien is er op korte termijn groot onderhoud nodig waardoor de auto duurder wordt dan het ‘koopje’ dat het in eerste instantie lijkt. Een 100% garantie is het natuurlijk niet. Bij de aankoop van een tweedehands auto koop je een gebruikt voertuig. Dat heeft een andere status dan een auto die nieuw uit de fabriek komt.

Kan ik wel veilig een gebruikte auto kopen?

De onderhoudsgeschiedenis van een auto moet voorkomen dat je onaangenaam verrast wordt als je een gebruikte auto hebt gekocht. Maar dat neemt niet weg dat je zelf natuurlijk ook wel alert moet zijn. Vraagt de verkoper een onwaarschijnlijk lage prijs? Dan kan het gaan om een auto die is gestolen. Misschien heeft de auto gestolen kentekenplaten. Daar kun je flinke problemen mee krijgen. Goed controleren is daarom altijd van belang. Laat je bij particuliere verkoop ook nooit onder druk zetten om ‘nu’ te beslissen de auto te kopen. Als je er geen goed gevoel over hebt, doe het dan niet. Bij twijfel niet inhalen geldt niet alleen op de snelweg maar ook als je op het punt staat een gebruikte auto te gaan kopen.