Vindbaarheid is een basisvoorwaarde voor online succes. Meer dan de helft van de gebruikers zoekt mobiel.
We geven u tips voor mobiele vindbaarheid.
In 2018 begon Google met het uitrollen van de update mobile first indexering. Google kijkt eerst of er een mobielvriendelijke versie van een website is.
Dit bepaalt in grote mate de ranking in de organische zoekresultaten. Vandaar dus mobile first.
Tot 2015 was de desktopversie van een site leidend. Tegenwoordig is een mobielvriendelijke site onmisbaar voor het online succes van ondernemers.
Daar zijn verschillende redenen voor. De belangrijkste hebben we voor u opgesomd.
Reden 1: geen mobiele site hebben, schaadt uw online vindbaarheid
Dit punt is eigenlijk de kern van de gevolgen van mobile first indexering.
Heeft uw website geen (goedwerkende) mobiele variant, dan kan dit nadelige gevolgen hebben voor de ranking in de Google-zoekresultaten.
Hebben concurrenten wel een voor mobiel geoptimaliseerde site, dan krijgen zij een hogere ranking in Google.
Met als gevolg dat de (lokale) online vindbaarheid van uw bedrijf verslechtert en uw doelgroep u minder goed kan vinden.
Reden 2: mobiel internetgebruik neemt toe
Ruim 90% van de Nederlanders heeft een smartphone. Hiermee staat Nederland wereldwijd op nummer 1.
Maar niet alleen het smartphonebezit is de afgelopen jaren toegenomen, ook zijn Nederlanders steeds meer online op hun telefoon.
In 2018 zaten zij gemiddeld zo’n 2 uur per dag op het mobiele internet. De verwachting voor 2020 is dat het aantal smartphonegebruikers wereldwijd groeit naar 2,87 miljard.
Logisch dus dat Google het belang van een goed mobiel geoptimaliseerde website voorop stelt.
Reden 3: aantal aankopen via smartphones stijgt
Voorheen werd er hoofdzakelijk georiënteerd via de smartphone, voordat er op de desktop tot aanschaf werd overgegaan.
Tegenwoordig is mobiel verkeer verantwoordelijk voor het grootste aandeel van de transacties.
Verkoopt u producten of diensten online, dan is het voor het succes van uw onderneming essentieel dat de webshop mobielvriendelijk is.
Reden 4: de mobiele internetter is meer betrokken
Tussen desktop- en mobiele internetters is een verschil in zoekgedrag. De desktopinternetter is bereid veel te scrollen, maar is geen aandachtige lezer.
Terwijl de mobiele internetgebruiker niet veel wil scrollen, maar wel een meer geïnteresseerde lezer is.
Een interessant gegeven dat nog eens benadrukt hoe belangrijk het is om ervoor te zorgen dat mobiele internetters op uw site snel en makkelijk de informatie kunnen lezen en vinden.
Dit versoepelt de stap om tot actie over te gaan. Denk aan het invullen van een offerteformulier, telefonisch contact opnemen of het voltooien van een aankoop.
Reden 5: mobiele internetters zijn overal online
In de trein, op het terras, in de wachtkamer bij de tandarts, op het werk, in bed… en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Smartphonegebruikers zijn overal online. Het is tegenwoordig zo makkelijk om op mobiele apparaten informatie op te zoeken en een product te kopen.
Voor de mobiele internetter is het de nieuwe standaard om waar en wanneer zij maar willen te vinden waar ze naar op zoek zijn.
Zonder een goed functionerende mobiele website kunt u aan deze verwachting niet voldoen.
Reden 6: een mobielvriendelijke site is een gebruiksvriendelijke site
Gebruiksvriendelijkheid is het sleutelwoord van Google.
Want een positieve gebruikerservaring - ook wel user experience genoemd - is waar het bij de zoekmachine eigenlijk allemaal om draait.
Een mobiel geoptimaliseerde site is essentieel voor de gebruikerservaring van uw huidige en toekomstige klanten.
Belangrijkste punten voor een mobiele website:
De laadtijd. Duurt het langer dan een aantal seconden(!) om de webpagina te laden, dan verliest u al de aandacht van de bezoeker.
Grote kans dat hij dan verder zoekt en bij uw concurrent uitkomt.
De weergave van content. Inzoomen en heen en weer scrollen om de informatie op een smartphonescherm goed te kunnen zien; een desktopsite op mobiel is een grote ergernis van smartphonegebruikers.
Zijn bovenstaande punten niet op orde, dan is het raadzaam om hier zo snel mogelijk wat aan te doen. Voorkom dat uw klanten naar de concurrent overstappen die zijn mobiele website wel op orde heeft. Laat gelijk aan Google ‘zien’ dat u werkt aan een betere gebruikerservaring, wat positief uitpakt voor de ranking in de zoekresultaten.